Dzień dobry,
Czy dopuszczalne jest stosowanie znaków B-33 w strefie prędkości oznakowanej B-43?
Hipotetyczna sytuacja: Realizowane są prace budowalne w rejonie jezdni na której wprowadzona jest strefa ograniczenia prędkości np. 40 lub 50 km/h. Miejsce robót oprócz szczelnego wygrodzenia oznakowane będzie znakami A-14 oraz A-12. Z uwagi na konieczność przeprowadzenia pieszych jedni wprowadza się B-25 oraz B-33 do 30 lub 20. Za miejscem robót oznakowanie odwołujące B-27 oraz B-34.
Wg. mnie rozporządzenie nie zabrania stosowania B-33 w strefie ograniczenia prędkości.
przepis nie zabrania, jednak trzeba sprawdzić warunki czy są potrzebne
zbyt wiele osób traktuje znaki B-33 jako automat jeśli pojawia się znak A-14 przy drodze,
podstawowa definicja znaku wskazuje:
Znak B-33 w zasadzie powinien być poprzedzony znakami ostrzegawczymi podającymi
przyczynę ograniczenia prędkości, np. roboty na drodze, niebezpieczny zakręt, śliska jezdnia,
inne niebezpieczeństwo itp. Nie stosuje się znaków B-33, jeżeli kierujący w jednoznaczny,
niebudzący wątpliwości sposób może ocenić geometrię drogi oraz jej stan techniczny.
a zatem w wersji podstawowej nawet nie wolno myśleć o automatycznym wstawianiu znaku ograniczenia prędkości.
Fakt przeprowadzania pieszych na drugą stronę drogi/ulicy nie jest powodem do ograniczania prędkości.
Szczególnie w strefie niskich prędkości to wygląda dziwnie i naprawdę nie jest potrzebne.
Cały czas obowiązuje przepis art 13 ustawy prawo o ruchu drogowym o swobodnym poruszaniu się pieszych w pasie drogowym i fakt ich przeprowadzenia z powodu zamknięcia drogi dla pieszych nie jest w żaden sposób odrębny.
Klasyka dla dróg wojewódzkich na śląsku:
V=50
znaki A-14 i A-12
U-3d, U-21a/b, U-20b
na chodniku U-20c B-41 i tabliczka
dla budowy zjazdu w pasie drogi dla pieszych