W oczekiwaniu na 20 września 2026 roku gdy obecne rozporządzenie o znakach sygnałach po prostu wygaśnie proponuję zrobić listę spraw typu: na już, które powinny być przeanalizowane i wprowadzone małymi krokami w przepisy, aby się potem zajmować tylko grubymi tematami:
1. dopuszczenie lokalnych zawężeń drogi dla pieszych i rowerów znakiem C-13/16 aby nie stosować żadnych tabliczek pod C-16
2. likwidacja znaków A-16 dla przejść dla pieszych w obszarze zabudowanym
3. możliwość ustawienia D-6 do 1 m od przejścia dla pieszych // sporo przejść dla pieszych w kraju zostanie nagle zalegalizowana taką zmianą
4. wprowadzenie zakazu parkowania (w ustawie prawo o ruchu drogowym) między znakiem D-1 a skrzyżowaniem, przy czym znak D-1 ustawić min 10 m od skrzyżowania
5. w stefie 30/40 nie stosować oznakowania ostrzegającego o elementach uspokojenia ruchu
6. na odcinkach dróg gminnych/powiatowych w miejscach niebezpiecznych stosować oznakowanie poziome krawędziowe, a w szczególnych przypadkach utrudniowej geometrii drogowej dopuścić wyjątkowo segregacyjne
7. w warunkach tehnicznych / lub innym dokumencie dopuścić stosowanie barier energochłonnych o mniejszej długości niż wynika to z certyfikatów producentów, jeśli warunki terenowe nie pozwalają na normatywną długość, albo dopuścić ich nie stosowanie między zjazdami w takich sytuacjach
8. tabliczka dla warunków pogodowych wskazująca, że prędkość obowiązuje tylko w czasie deszczu/opadów - tabliczka pod B-33, jest planowana od 2026
9. na odcinku poza obszarem zabudowanym oraz na pierwszej przeszkodzie na wjeździe do miejscowości dopuszcza się stosowanie A-30 z T-18
10. pod znakami zakazu B-41 stosować białe tabliczki typu T-0 o ogólnej treści typu: Przejście drugą stroną ulicy/drogi bez strzałki, do przejścia dla pieszych z strzałką zawracania, a dla sytuacji długiego obejścia wymagającego kluczenia na trasie można stosować treść: dojście do ul... i strzałka
11. stosowanie A-30 z tabliczką PIESI tylko dla bardzo intensywnego ruchu pieszych na odcinkach dróg gdzie również prędkość jest większa niż 60 km/h
gdy sobie coś przypomnę to będę dopisywał 😉
12. możliwość oznakowania skrzyżowań znakiem D-1 w pasie drogi z pierwszeństwem gdy na wlocie drogi podporządkowanej są znaki D-41, D-3, B-2 po obecnie wymaganymi znakami A-7 i B-20.
13. w strefie 30 w ogóle nie stosować oznakowania drogi z pierwszeństwem - jeśli takie oznakowanie ktoś stwierdza za niezbędne i konieczne to jest to prosty sygnał, że ten rejon/układ drogi nie nadaje się do strefy
propozycje Pawła:
1. likwidacja D-2 i A-7 w obszarze zabudowanym, w przepisach zapis o stosowaniu tylko na drogach o prędkości pow 60 km /h
2. znaki D-18 jako podstawowe do oznakowania miejsc postojowych w strefach płatnych, a oznakowanie poziome jako uzupełniające, ale nie obligatoryjne
3. bus pas - dla busów, taxi, pojazdów służb technicznych miejskich - nie obejmować w tej grupie: pojazdów elektrycznych, pojazdów z min 3 pasażerami, autobusów rejsowych - zaczyna się robić ciasno w tym miejscu i będzie to pas jak każdy inny
pozostałych roboczo nie wpisuję, bo nie obejmują zasady: mniej znaków, jeśli jakiś znak trzeba dodać, wymyślić i zwiększyć ich ilość to jest to sygnał, że geometria jest spalona i trzeba inaczej do problemu podejść - znakami nie rozwiąże się problemów
Dopuszczenie do stosowania tablic drogowskazowych (obecne oznakowanie eksperymentalne na S i A) na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym. Dobre oznakowanie arterii miejskich jest konieczne. Zwłaszcza przy wielu pasach ruchu.
wprowadzenie większej dowolności w kształtowaniu strzałek na znakach F-10 i F-11 itp. Na przykład strzałek skośnych, w lewo i zawracanie.
uporządkowanie kwestii znaków D-2 aby nie powtarzać znaku A-7
progi zwalniające na drogach dla rowerów
dopuszczenie możliwości wprowadzania pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach drog dla rowerów
umożliwienie stosowania znaku stop poza skrzyżowaniem na przykład przed przejazdem dla rowerzystów, przed przejściem dla pieszych na jezdni jak również na drodze dla rowerów.
zmniejszenie wielkosci znaków drogowych zwłaszcza na drogach miejskich
Umożliwienie stosowania samego znaku P10 bez D-6 na przykład na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, w strefach ruchu uspokojnego, na drogach dla rowerów.
umożliwienie stosowania tylko jednego typu oznakowania miejsc parkingowych w strefach płatnego parkowania. Oznakowanie poziome lub pionowe, a nie konieczność stosowania obu.
zmiany w oznakowaniu bus pasów.
pozwoliłem sobie pierwotną listę powiększyć o propozycje Pawła, ale tylko takie które prowadzą do zmniejszenia ilości znaków na drodze
poszerzanie palety tarcz i dorabianie nowych nie prowadzi do uproszczenia sprawy - mamy już teraz dużo znaków i trzeba je ograniczać