Notifications
Clear all

B-20 przed P-11 na dojeździe drogą rowerową do przejazdu dla rowerów


Mariusz Grzesica
(@mariusz)
Member Moderator
Joined: 2 lata ago
Posts: 100
Topic starter  

niestety mało korzystam z roweru, ale jako kierowca często spotykam się z sytuacją gdy rowerzysta na trasie oznakowanej drogi rowerowej przez jezdnię ma wyznaczony i oznakowany przejazd P-11 - w tej sytuacji nie ma nic dziwnego

 

ale coraz częściej "z jakiegoś powodu" na pasie dla rowerów widzę znaki B-20, klasyczny STOP i mam pytanie odnośnie

Art. 27. prawo o ruchu drogowym
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

 

wg przepisu rower ma pierwszeństwo i teraz ktoś "wymyśla" dla niego stop - oznakowaniem ktoś chce zmieniać przepisy wyższe do których nie ma prawa wnosić zmian czy ich podważać durnym oznakowaniem ?

 

tak wiem, można zatwierdzić projekt stałej organizacji ruchu który nie jest zgodny z przepisami, zagraża BRD i jest pozbawiony logiki,

 

ale czy takie sytuacje na drodze nie są skrajnie niebezpieczne ?


   
Quote
(@damian-iwanowicz)
Active Member
Joined: 2 lata ago
Posts: 7
 

https://www.google.com/maps/ @53.140806,18.1454552,3a,75y,12.98h,88.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDmCJviUsxi9KXZ21qEEvgQ!2e0!7i13312!8i6656

w linku powyżej, bez żadnych skrupułów, dałbym przed PdR B-20, powołując się na brd oraz zapis:

  • 2.2.8, zał. 1 CK - Znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" (rys. 2.2.8.1) umieszcza się na drodze podporządkowanej przed skrzyżowaniem z drogą z pierwszeństwem. Znak A-7 może być umieszczany także w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu. Gdy na drodze podporządkowanej nie są spełnione warunki widoczności, wówczas zamiast znaku A-7 powinien być umieszczony znak B-20, którego zasady stosowania określono w pkt 3.2.21.
  • 3.2.21, zał. 1 CK - Znak B-20 "stop" (rys. 3.2.21.1) stosuje się w celu wprowadzenia w określonych warunkach obowiązku zatrzymania pojazdu przed wjazdem na skrzyżowanie z drogą z pierwszeństwem, na przejazd kolejowy niestrzeżony (kategorii D), na przejazd tramwajowy, a także w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu. Dopuszcza się stosowanie znaku B-20 dla kierujących tramwajami, gdy torowisko przecina drogę publiczną.
  • § 5 ust. 6 Dz.U.2019.2310 t.j. ze zm. - Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do znaku A-7 umieszczonego przed torowiskiem pojazdów szynowych lub w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu.
  • § 21 ust. 4 Dz.U.2019.2310 t.j. ze zm. - Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do znaku B-20 umieszczonego przed torowiskiem pojazdów szynowych lub w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu.

 

Problemu nie będzie żadnego, ponieważ rowerzysta i pochodne (dopuszczone na DDR) dopiero "znajdując się na przejeździe" ma pierwszeństwo, a ja, organizator, nakazuje rowerzyście (i pochodnym) zatrzymać się - dla ich zdrowia i życia - przed wjazdem na ten przejazd... W miejscach niebezpiecznych moim zdaniem znak B-20 powinien być stosowany. Natomiast "stosowanie się" do niego użytkowników DDR pozostawiam bez komentarza...

Czy pytanie jest pokłosiem drugiego w ciągu dwóch tygodni "głośnego" i błędnego artykułu z portalu "brd"?


   
ReplyQuote
admin
(@admin)
Member Admin
Joined: 3 lata ago
Posts: 12
 

 

rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

 

Rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe, a nie przed nim. Więc nie widzę problemu z ustawieniem B-20.

Znak B-20 jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż stawianie C-13a (koniec drogi dla rowerów) i malowanie P-10 (przejście dla pieszych). Zawsze mnie zastanawia, z jednej strony ścieżka rowerowa, z drugiej strony ścieżka rowerowa, a pomiędzy nimi przejście dla pieszych. Tylko skąd piesi się mają tam wziąć? Niestety takie rozwiązanie jest bardzo popularne w kuj-pom.


   
ReplyQuote
(@damian-iwanowicz)
Active Member
Joined: 2 lata ago
Posts: 7
 
Wysłany przez: @mariusz

oznakowaniem ktoś chce zmieniać przepisy

tak na dobrą sprawę, o to chodzi w SOR, żeby korzystać z art. 5 PoRD 😀 - znaki są nad ustawą, byleby tylko nie wykluczały logiki (np. dopuszczenie parkowania bezpośrednio przed PdP lub skrzyżowaniem, co wyklucza zapisy art. 49 PoRD itp.) 🙂


   
ReplyQuote
(@damian-iwanowicz)
Active Member
Joined: 2 lata ago
Posts: 7
 

@admin

Wysłany przez: @admin

Zawsze mnie zastanawia, z jednej strony ścieżka rowerowa, z drugiej strony ścieżka rowerowa, a pomiędzy nimi przejście dla pieszych. Tylko skąd piesi się mają tam wziąć? Niestety takie rozwiązanie jest bardzo popularne w kuj-pom.

DK 80 - skąd? bo nie ma infrastruktury i bezpieczniej iść DDR niż poboczem 🙂
art. 11 ust. 4 PoRD pozwala: Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego

 

Natomiast oczywiście jest pozbawieniem jakiegokolwiek sensu wstawianie P-10 zamiast P-11 i "zmuszanie" rowerzystów na wydzielonej DDR (DK 80) "zamieniania się" w pieszych przy przekraczaniu jezdni. Najprawdopodobniej wynika to z faktu, że OZR jest przekonany o "większym bezpieczeństwie" stawiając tam D-6, niż B-20 przy D-6a... Badań na to nie mam, więc się nie wypowiem ... osobiście jednak uważam, że w zdecydowanej większości przypadków w obu sytuacjach rowerzyści będą przejeżdżać przez jezdnię, czy to łamiąc przepisy o jeździe wzdłuż PdP, czy bezrefleksyjnym braku zatrzymania...


   
ReplyQuote
(@arkadiusz-kowalikowski)
New Member
Joined: 2 lata ago
Posts: 4
 

@53.3197021,18.0757648,3a,75y,34.72h,77.76t/data=!3m9!1e1!3m7!1svxNMS9XcMW1V1CLohTRQFg!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i18?hl=pl-PL" target="_blank" rel="noopener"> https://www.google.com/maps/ @53.3197021,18.0757648,3a,75y,34.72h,77.76t/data=!3m9!1e1!3m7!1svxNMS9XcMW1V1CLohTRQFg!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i18?hl=pl-PL

W przypadku w linku powyżej znak A-7 wydaje się być niewłaściwie zastosowany [?] gdyż mamy do czynienia z sytuacją włączania się do ruchu rowerzysty. Nie ma miejsca tutaj przecinanie się kierunków ruchu, o którym mowa we wcześniejszych postach.

Włączanie do ruchu jest opisane w art. 17 Prawa o ruchu drogowym i z tego przepisu wynika obowiązek ustąpienia pierwszeństwa.

Tak skierowany znak A-7 powoduje, iż widząc go już z pewnej odległości (jadąc samochodem) myślę, że zbliżam się do jakiegoś skrzyżowania, gdzie to ja muszę komuś ustąpić pierwszeństwa. Jadąc dalej okazuje się, że w zasadzie dotyczy on rowerzystów. Takie [błędne?] zastosowanie znaku A-7 może powodować jego lekceważenie.


   
ReplyQuote
(@pawel-armatys)
Eminent Member
Joined: 2 lata ago
Posts: 22
 

@arkadiusz-kowalikowski zgadzam się z Tobą. Nie ma na to miejsca bo w tym przypadku jest dość wąska jezdnia ale można by zastosować jakąś wyspę kryjącą rowerzystę, żeby mógł swobodnie i stosunkowo bezpiecznie włączyć się do głównego potoku. Jak wiadomo są takie rozwiązania chociażby w WiSach.


   
ReplyQuote
(@pawel-armatys)
Eminent Member
Joined: 2 lata ago
Posts: 22
 

https://www.google.com/maps/ @50.1298561,20.8863529,3a,75y,347.94h,92.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1smqvJUOWI1Iem37HWdgQwDg!2e0!7i16384!8i8192?hl=pl-PL

Powyżej link do również "interesującego" znaku A-7 przy DW973 - znak mini, bo dla rowerzystów, ale kierowca raczej się na tym nie zastanawia dlaczego taki mały. 


   
ReplyQuote
(@arkadiusz-kowalikowski)
New Member
Joined: 2 lata ago
Posts: 4
 

Pytanie co to za znak pod znakiem A-7? W rozporządzeniu nie przewidziano takiego znaku...?


   
ReplyQuote
(@pawel-armatys)
Eminent Member
Joined: 2 lata ago
Posts: 22
 

@arkadiusz-kowalikowski pewnie C-13a byłby bardziej adekwatny do układu drogowego.


   
ReplyQuote
(@arkadiusz-kowalikowski)
New Member
Joined: 2 lata ago
Posts: 4
 

Znak C-13a „koniec drogi dla rowerów” stosuje się w celu wskazania miejsca,
w którym kończy się droga dla rowerów i następuje włączenie do jezdni, na której odbywa się
ruch innych pojazdów. Znaku C-13a nie stosuje się, jeżeli kontynuacją drogi dla rowerów jest
droga dla rowerów i pieszych, droga dla pieszych albo strefa zamieszkania albo został
zastosowany znak B-1 albo znak B-9. W miejscu połączenia z drogą dla pieszych umieszcza
się odpowiednią odmianę znaku C-13/16.

 

W sumie wobec powyższego czy znaku C-13a również tutaj nie powinno się stosować, lecz zamiast niego znak B-9?


   
ReplyQuote
(@pawel-armatys)
Eminent Member
Joined: 2 lata ago
Posts: 22
 

@arkadiusz-kowalikowski no tak masz rację, ale teraz dając B-9 skąd wiadomo czy dotyczy ścieżki czy jezdni?


   
ReplyQuote
(@arkadiusz-kowalikowski)
New Member
Joined: 2 lata ago
Posts: 4
 

@pawel-armatys cenna uwaga.

Ja osobiście również jestem za znakiem C-13a (jest on chyba najbardziej oczywisty w tej sytuacji) jednak zapisy z czerwonej książki pozostawiają pewne wątpliwości, o których pisałem wyżej. 

Można by też pójść w stronę przykładu znaku B-41, przy którym widnieje zapis, że dotyczy on tej strony drogi, po której znak jest ustawiony.

Czyli być może znak B-9 dotyczyłby "drogi dla pieszych" [chodnika] tylko i wyłącznie, a nie jezdni? Bo byłyby ustawiony z prawej strony chodnika. Ale ta sytuacja byłaby chyba już za bardzo skomplikowana dla wszystkich uczestników ruchu.

Ten przykład pokazuje, że zastosowanie znaku C-13a jest tutaj wskazane i powinno być prawidłowe jednak niefortunne zapisy czerwonej książki pozostawiają pewne wątpliwości.


   
ReplyQuote